Over Volkswagen Campers

Over ons

 

Camper Centrum Nederland: alle diensten onder één dak


Rob Marchal: “Onze klanten willen een bedrijf dat alles weet van de techniek en het woongedeelte van hun camper. Zo is ons unieke bedrijfsconcept ontstaan.”

Volkswagen Camper Centrum Nederland werd opgericht in 2001. Het bedrijf heeft zich in ruim tien jaar ontwikkeld tot een naam die niet meer is weg te denken uit de markt van compacte campers. Aan het woord is directeur Rob Marchal, die er vanaf het eerste uur bij was. “Vanaf het begin geloofden wij in de compacte camper en in een bedrijf dat alles weet van de techniek én het woongedeelte. Binnen Europa is er geen ander bedrijf dat zo volledig op campers is ingesteld als dat van ons.”

We schrijven 2000, één jaar voordat het Volkswagen Camper Centrum haar deuren zou openen. Rob Marchal heeft dan al een jarenlange ervaring opgebouwd bij Volkswagen-dealer De Haas in Doorn. “Ik ben er begonnen als leerling-monteur en kon me snel opwerken tot werkplaatschef. Regelmatig kregen we ook Volkswagen Campers voor onderhoud en reparatie aangeboden. Technisch konden we daar wel mee uit de voeten, maar het ontbrak ons aan kennis van het woongedeelte van de campers. Eigenlijk was ik de enige die het interesseerde, en al snel kwam alle campers automatisch bij mij terecht. Als aanspreekpunt ontwikkelde ik steeds meer kennis en werd ik bovendien aangestoken door het campervirus: wat zou ik graag zelf een camper hebben! Het knusse van een camper en het gevoel om ermee te gaan en staan waar je wilt, trokken mij enorm aan. En in 1985 werd die droom werkelijkheid: ik kreeg een Volkswagen T3 Westfalia uit 1978 aangeboden van een klant. Vele malen zijn wij er als gezin mee op vakantie geweest. Vanaf toen proefde ik het camperavontuur en dat voel ik tot de dag van vandaag!”

 

Het eerste idee

“In het jaar 2000 kwam ik een oud-collega tegen. Hij was jaren geleden van De Haas naar Pon verhuisd en werkte nu bij Volkswagen Bedrijfswagens, die ook de Volkswagen Campers importeerden. In die periode ontstond het idee voor een Volkswagen Camper Centrum. Beiden voelden wij de nijpende behoefte bij camperbezitters aan een bedrijf dat hun camper begrijpt en er alles van af weet. Samen maakten we een commercieel plan voor een uniek bedrijf, dat zich volledig zou concentreren op de compacte campers van Volkswagens. Na grondig onderzoek en overleg met importeur Pon’s Automobielhandel ging het licht daarvoor op groen. Met één duidelijke voorwaarde: dat we de campers en alle camperdiensten onder één dak konden aanbieden.”

 

Vliegende start

“Na dit besluit startten wij onze voorbereidingen en openden wij al in 2001 onze deuren van het Volkswagen Camper Centrum in Amersfoort. Het was meteen hectisch. Direct kwamen er klanten op ons af, en was de werkplaats al vol in bedrijf terwijl de schilders de muren nog verfden. Het waren klanten van een drietal Volkswagendealers, die er wat meer dan gemiddeld vanaf wisten. Een aantal medewerkers hebben wij ook van die dealers overgenomen. We waren het eerste bedrijf in Europa dat zo volledig op campers was ingesteld. En dat zijn we nog steeds. Ook Volkswagen Duitsland was en is erg enthousiast, omdat wij hun producten veel beter kunnen vermarkten en met onze kennis een betere service verlenen. Zeker vanaf 2003, toen Volkswagen de camperontwikkeling en productie op een unieke manier zelf ter hand nam.”

 

Gevormd door onze klanten

“Wij zijn ontstaan en gevormd door onze klanten. Zij hebben ons voor een groot deel wijzer gemaakt, door hun camperervaringen met ons te delen. Ook via het verhuren van onze campers deden we veel kennis op, vooral door te ervaren hoe mensen met de camper omgaan en wat ze er wel en niet aan beviel. Het heeft een aantal jaren geduurd voordat we ons echte specialisten voelden. Ik durf nu te zeggen dat wij elk boutje en moertje van onze campers kennen, zowel van de techniek als van het woongedeelte. We hebben daardoor nóg meer bewondering voor de Volkswagen California gekregen, het product steekt echt tot in detail geweldig in elkaar.”

 

2011: Camper Centrum Nederland

“In tien jaar tijd bouwden we een gezond bedrijf op met een hoge servicegraad en een mooi bestand van vaste klanten. Maar binnen de markt van compacte campers wilden we klanten een breder assortiment presenteren. We hadden al de campers van Volkswagen en de op Volkswagen gebaseerde Colorado van Karmann-Mobil. We hebben daar in 2011 de buscampers van Karmann-Mobil én Westfalia Campers aan toegevoegd. Wie nu een nieuwe, compacte camper overweegt, kan bij ons in de volle breedte terecht. Ook bij slecht weer, want alle campers, nieuw en gebruikt, staan bij ons onder één dak. Ook hebben we onze naam aangepast naar Camper Centrum Nederland en het pand uitgebreid. We zijn daarmee zeker niet minder Volkswagen geworden. Dat merk blijft bij ons op nummer één staan en zal altijd met ons verbonden blijven.”

 

Liefde van twee kanten

“In onze relatie met vaste klanten komt de liefde altijd van twee kanten. Wie voor ons kiest voor verkoop en onderhoud, kan altijd op ons rekenen, bij vragen, problemen of wat dan ook. We nodigen hen bovendien uit voor bijzondere events, zoals shows en fabrieksbezoeken. Ook organiseren wij technische informatiebijeenkomsten waarin wij onze kennis en ervaring met hen delen. De belangstelling daarvoor groeit elk jaar. Op deze manier ontstaat er een prettige, open en langdurige relatie met onze klanten en dat is precies wat wij willen.”

 

Trends

Zijn er trends waar te nemen in de camperbranche? Rob: “De trend naar de compacte camper is nog steeds groeiende. Een camper die alles aan boord heeft, en rijdt als een personenauto. Wel worden ze steeds meer naar eigen smaak en comfort uitgerust. Daar leveren we ook alle denkbare accessoires voor. We hebben zelfs een eigen lijn met maataccessoires ontwikkeld, ontstaan vanuit onze persoonlijke kampeerervaringen. Ook online bereikbaarheid wordt steeds belangrijker, via internet en TV. Bij kopers van onze campers zie ik een lichte verjonging, waarbij het zwaartepunt nog wel tussen de 55 en 65 jaar ligt. Huurders van een camper zijn vaker dertigers en veertigers. Ook milieubewustzijn is een herkenbare ontwikkeling, en we zien de vraag naar bijvoorbeeld de aanschaf van zonnepanelen en LED-verlichting duidelijk toenemen. Deze ‘groene’ ontwikkeling stimuleren wij overigens met aantrekkelijke aanbiedingen. Een heel andere trend is het vrij kamperen. Ik doe het zelf al sinds 1988, omdat niets mooier is dan dat. Het is heerlijk om in de vrije natuur te staan en je normale levensritme te doorbreken. Steeds meer mensen ontdekken dat en vragen naar mijn ervaringen. Kort geleden heb ik daarom voor vaste klanten een ‘Belevingsavond’ georganiseerd, om mijn ervaringen en tips voor vrij kamperen met hen te delen. Die avond was binnen twee dagen drie keer overboekt! Dat gaan we dus vaker doen. De trend naar avontuur zien we ook bij onze groepsreis met twintig campers door Marokko, die we eind dit jaar gaan maken. Mensen hebben ook een groeiende behoefte aan een vakantie met inhoud, ze willen op eigen houtje ontdekken en beleven. Zo wordt elke campervakantie weer een nieuw verhaal, waar je nog jaren met plezier op terugkijkt.”

 

Toekomst?

“Het concept van ons bedrijf staat nog steeds als een huis. We hebben drie sterke merken, uitsluitend kwaliteitsproducten en bieden alles daaromheen aan onder één dak. Onze inzet is er ook in de komende jaren op gericht om mensen probleemloze campervakanties te laten beleven. En via verhuur willen we vooral meer mensen met camperen in aanraking laten komen. Soms kijken we wel eens met een schuin oog naar nieuwe doelgroepen in het buitenland. Want ook voor ons geldt: met een camper ligt de wereld aan je voeten!”